Підтримуємо Україну у ці важкі для нашої країни дні

вул. Данила Щербаківського, 9А

Київ/Нивки

  • Вінниця
  • Дніпро
  • Запоріжжя
  • І.-Франківськ
  • Кам'янець–Подільській
  • Київ/Нивки
  • Київ/Поділ
  • Львів
  • Миколаїв
  • Одеса
  • Полтава
  • Харків

Лао-цзи


Лао-цзи

(604р. до н. е. – ?)

Лао-цзи – легендарний засновник даосизму, однієї з найвизначніших течій філософської думки Китаю.

Біографія

Народився Лао-цзи в 604 р. до н. е. в царстві Чу. Родовим ім’ям Лао-цзи було Лі, його особистим ім’ям – Ер. Ім’я Лао-цзи швидше за все є прізвиськом і дослівно перекладається як „старий мудрець” і, навіть, „стара дитина”. Можливо, це пов'язано з однією легендою про те, що народився він з сивою головою. Перша послідовна біографія Лао-Цзи зустрічається в „Історичних Записах” (Ши Цзи) Великого історика Сима Цяня. Згідно з цієї версією, Лао-цзи обіймав посаду хранителя архіву при дворі Чжоу. Згідно з легендою, він зустрічався з Конфуцієм, коли той приїжджав до нього за порадами та настановами. Лао-цзи довго жив в столиці Чжоу і працював над вченням про „дао” і „де”, про шлях речей та його прояви. Побачивши, що династія Чжоу занепадає, Лао-цзи залишив двір і вирушив на захід, маючи на меті назавжди залишити Китай. В прикордонній області Ханьгу він був зупинений деяким „охоронцем застави” Інь Сі (Гуань Інь- Цзи), на прохання якого написав або надиктував пять тисяч слів. Так з’явився головний текст даосизму – книга „Дао де цзин” („Книга про дао та де”). Потім він поновив подорож до Індії й подальша доля його невідома.

Основні ідеї даосизму

Поняття „дао”

Згідно даосизму, існує вища Реальність, що лежить в основі всіх речей та явищ: „Існує три терміни: „повне”, „всеосяжне”, „цілісне”. Вони відрізняються одне від іншого, але та реальність, яку вони намагаються описати, одна й та сама – Єдине.”

Дао напочатку означало „Шлях”. Це Шлях усього Всесвіту, порядок світоустрію. Всі істоти виходять з дао й неминуче повертаються до нього. Невідчутне дао постійно формує з первинного хаосу Всесвіт, який розглядається як ієрархічно організована структура, в якій кожна з частин відтворює ціле. В первинному космічному сенсі дао – вища Реальність, та, що не підлягає визначенню. Це космічний процес, в якому беруть участь усі речі. Небуття та бутя є двома формами постійного дао. Вони взаємозалежні та „виростають одне з одного”. З точки зору Лао-цзи, Небуття не означає Ніщо, Небуття первинне, це вища ступінь, ніж буття. Це порожнеча, що приховує в собі всі потенції, без неї навіть буття не має сили. Основна ознака дао – циклічність його нескінченного руху та змін. „Рух дао є повернення, – казав Лао-цзи. – Піти далеко означає повернутися”. Мається на увазі, що всі процеси в природі та у внутрішньому світі людини циклічні й мають фази наближення та віддалення, розширення та стиснення. Прообразом цих уявлень послугували рух Сонця та Місяця, а також зміна пір року. Вважалося, що якщо ситуація в своєму розвитку доходить до краю, то найближчим часом вона почне розгортатися в зворотньому напрямку й перетвориться на свою протилежність. В результаті було сформоване вчення про золоту середину, загальне для конфуціанців і для даосів.

Мудрець, – казав Лао-цзи, – уникає зайвостей, навіженства та потурання своїм слабкостям.

Даоси розглядали усі природні зміни як динамічне чергування Інь та Ян, які стали двома межами кіл змін. „Ян, досягнувши піку свого розвитку, відступає перед обличчям Інь. Інь, досягнувши піку розвитку, відступає перед обличчям Ян.” Динамічний характер Інь та Ян можна проілюструвати за допомогою стародавнього катайського символу „Тайцзи-ту” або Великої Межі. Нескінченна трансформація Всесвіту шляхом чергування Інь та Ян є нічим іншим, як зовнішнім проявом самого дао. Чжуан Цзи казав: „Життя – цє гармонійна суміш Інь та Ян”

Даоський зразок життя

Коли мова йде про розуміння змін, необхідно зауважити, що будь-яка зміна розглядається даосами не як результат діі якоїсь зовнішньоі сили, а як прояв внутрішньо притаманної всім речам схильності змінюватись. Рухи дао не нав’язані йому ззовні, вони відбуваються невимушено та спонтанно. Спонтанність – це принцип дії дао, а оскільки людська поведінка повинна наслідувати дао, усі вчинки також повинні бути спонтанними. Таким чином, для даосів діяти згідно з природою означає діяти спонтанно та у відповідності до власної істинної сутності. Це означає довіряти своєму інтуїтивному сприйняттю, що внутрішньо притаманне людській свідомості подібно до того, як здібність і схильність змінюватись внутрішньо притаманна речам, що нас оточують. Визнаючи відносність всіх понять, а отже, і норм моралі, даоський мудрець не прагне добра, а скоріше, намагається підтримувати динамічну рівновагу між добром і злом. Таким чином, усі вчинки даоського мудреця спонтанно породжуються його інтуїтивною мудрістю, не порушуючи гармонії з навколишнім середовищем. Йому не доводиться застосовувати примус по відношенню до себе та інших, він просто співвідносить свої вчинки з рухами Дао. Таку поведінку даоси називають у-вей. Лао-цзи: „Людина вищої чесноти (у-вей) не є доброчесною, тому вона має доброчесність”. „У-вей” буквально перекладається як „недіяння”, а у перекладі Джозефа Нідема виглядає як „відмова від тих діянь, що протирічать природі”: це трактування підтверджуєтья словами Чуан Цзи:

„Застосовувати недіяння не означає не діяти й зберігати мовчання. Нехай усьому буде надана можливість робити те, що призначено йому природою, природно для нього так, щоб задовольнялася його природа”.

В цьому й полягає сенс загадкових слів Лао-цзи: „Все можна зробити за допомогою недіяння”.

Цитати

Для того чтобы что-то уменьшить, безусловно, следует сначала увеличить его. Для того чтобы взять, сначала, безусловно, следует дать.

•••

Будь согнутым, и ты останешься прямым. Будь незаполненным, и ты останешься полным. Будь изношенным, и ты останешься новым.

•••

Превращения невидимого дао бесконечны. Дао – глубочайшие врата рождения. Глубочайшие врата рождения – корень неба и земли. Оно существует вечно подобно нескончаемой нити, и его действие неисчерпаемо.

•••

Когда устранили великое дао, появились "человеколюбие" и "справедливость". Когда появилось мудрствование, возникло и великое лицемерие. Когда шесть родственников (отец, мать, старший и младший братья, муж, жена) в раздоре, тогда появляются "сыновняя почтительность" и "отцовская любовь". Когда в государстве царит беспорядок, тогда появляются и "верные слуги" (честные и преданные государственные деятели).

•••

Знающий людей разумен. Знающий себя просвещен. Побеждающий людей силен. Побеждающий самого себя могуществен.

•••

Дао постоянно осуществляет недеяние, однако нет ничего такого, что бы оно не делало.

•••

Человек высшей учености, узнав о дао, стремится к его осуществлению. Человек средней учености, узнав о дао, то соблюдает его, то нарушает. Человек низшей учености, узнав о дао, подвергает его насмешке.

•••

Дао рождает одно, одно рождает два, два рождают три, а три рождают все существа. Все существа носят в себе инь и ян, наполнены ци и образуют гармонию.

•••

Тот, кто знает, не говорит. Тот, кто говорит, не знает.

•••

Мои слова легко понять и легко осуществить. Но люди не могут понять и не могут осуществить. В словах имеется начало, в делах есть главное.

•••

Человек при своем рождении нежен и слаб, а при наступлении смерти тверд и крепок. Все существа и растения при своем рождении нежные и слабые, а при гибели сухие и гнилые. Твердое и крепкое – это то, что погибает, а нежное и слабое – это то, что начинает жить.

•••

Совершеномудрый ничего не накапливает. Он все делает для людей и все отдает другим. Небесное дао приносит всем существам пользу и им не вредит. Дао совершенномудрого – это деяние без борьбы.

Література:

1. Ф. Капра. Дао физики. — К., 2002.

2. Лао-цзы. Дао дэ цзин. — СПб., 1999 .

3. Чжуан-цзы // Дао, гармония мира. — М., 2002

4. Электронная энциклопедия "Большая энциклопедия Кирилла и Мефодия".

5. Всемирная энциклопедия: Религия. — Мн., 2003.